Intervju s Ankom Slonjšak, pravobraniteljicom za osobe s invaliditetom

Intervju s Ankom Slonjšak, pravobraniteljicom za osobe s invaliditetom

Možete li nam reći malo više o sebi i o izazovima s kojima se zbog invaliditeta suočavate u svakodnevnom životu?

Moje ime je Anka Slonjšak, imam 39 godina i živim u Zagrebu. Kao devetnaestogodišnjakinja, 1992. g. doživjela sam prometnu nesreću u kojoj sam ozlijedila vratnu kralježnicu. Tada sam bila studentica druge godine Ekonomskog fakulteta i aktivna sportašica. Posljedice ozljede su moje sadašnje stanje, odnosno dijagnoza tetraplegija. U potpunosti sam ovisna o pomoći druge osobe. Nakon rehabilitacije i osnovne prilagodbe prihvatila sam novonastalu situaciju te pokušala iznaći smjerove kuda i kako dalje. Prvo sam nastojala naučiti što više o sebi i posljedicama koje nosi dijagnoza tetraplegija, a zatim sam se pokušala što prije vratiti na Fakultet i nastavila studirati. Istovremeno sam se uključila u rad udruga koje se bave pitanjima oštećenja sličnog ili istog mojem kako bi što više doprinijela da te osobe ne proživljavaju slična negativna iskustva kroz koja sam ja prošla, ali i da pozitivno doprinesem društvu oko sebe. Ohrabrena od suradnika iz udruga u kojima sam volontirala i vodila razne projekte prijavila sam se na natječaj za mjesto pravobraniteljice za osobe s invaliditetom.

U projekt Servus uključeni ste od samih početaka. Koliko dugo već korisite Servus sustav u svome domu?

U projekt Servus uključena sam od 2008. godine kao suradnik, a od 2011. ga koristim u vlastitom domu.

Što Servus za Vas znači? Što sve može Vaš Servus i koje su Vam funkcije najkorisnije?

Uređaj Servus je tehnologija koja mi izuzetno puno znači jer mi podiže kvalitetu življenja, samostalnost i neovisnost. Kako zbog nepokretnosti gornjih i donjih udova ne mogu obavljati samostalno niti jednu aktivnost na onaj način kako to čine osobe bez invaliditeta, Servus mi omogućava da mogu sama nazvati prijatelja, rodbinu i porazgovarati, a da me nitko ne sluša, tijekom noći kada trebam pomoć da mogu nazvati osobe koje mi pomažu sa sigurnošću da će me čuti, mogu upravljati audio i video uređajima te upravljati, gledati i slušati ono što želim na televiziji ili radiju... tu je upravo vrijednost koju ja vidim u Servusu.

Koliko prema Vašem mišljenju Servus podiže kvalitetu života osobi s tetraplegijom?

Funkcije koje najviše doprinose kvaliteti života i koje smatram nužnim u svom svakodnevnom životu su:

  • Upravljanje svjetlom (stolna lampa, glavno svijetlo)
  • Upravljanje telefonom (osim razgovora s drugim osobama ova funkcija mi omogućava da mogu imati sigurnost ako mi se tijekom noći nešto desi npr. povišena temperatura, ako sam žedna ili ako me je potrebno premijestiti u drugi položaj i dr.)
  • Upravljanje televizijom i radiom
  • Otvaranje vrata i video nadzor (u slučaju kada netko pozvoni na vratima mogu vidjeti osobu)

Mnoge  funkcije Servusa su dorađene i unaprijeđene te mogu u velikoj mjeri zamijeniti prisutnost druge osobe čime se znatno smanjuju troškovi koji nastaju prilikom uključivanja asistenata kao podrške osobi s tetraplegijom. Iako se mnogima na početku čini da je ovaj uređaj skup, moram ih odmah razuvjeriti i reći da se početni trošak isplati već u prvih nekoliko mjeseci korištenja. Ono što je također bitno, ne samo da olakšava život osobi s tetraplegijom već i njezinim bližnjima koji s njom žive i pomažu joj u svim aktivnostima. 

Stoga preporučam svima koji trebaju pomoć druge osobe da uključe i tehnologiju – uređaj Servus u svoj život zbog osjećaja zadovoljstva i samostalnosti koje će im pružiti mogućnost da sami obavljaju neke potrebe i želje za koje nije uvijek bitna prisutnost druge osobe.

Moja poruka je: Biti aktivna, uključena u život i prihvaćati izazove – je ključ kvalitetnog življenja.